شنبه، اسفند ۲۶، ۱۳۸۵

سیستم‌های خبره: توصیف غیر رسمی

همان طور که گفته می‌شود:

 

Program = Algorithm + Data

 

در مورد سیستم‌های خبره نیز گفته می‌شود:

 

Expert System = Knowledge Base + Inference Engine

 

Knowledge-Base یا پایگاه دانش (KB) مجموعه جملات و قوانین منطقی است که به نحوی نگه‌داری می‌شود. این عبارات محیط یک عامل و مشاهدات وی را با جملات منطق توصیف می‌کنند. Inference Engine نیز مکانیزم استنتاج از جملات و قوانین داخل KB و رسیدن به جملات جدید است.

همچنین نویسندگان متون مرتبط اشاره می‌کنند به این که اغلب دو عبارت Expert System (ES) و Knowledge-Based System (KBS) به صورت تعویض پذیر و هم‌معنا استفاده می‌شوند.

توصیف غیر رسمی فوق از سیستم‌های خبره هیچ قیدی در رابطه با بزرگی سیستم و دامنه مربوط به عملکرد سیستم را شامل نمی‌شود. با توصیف فوق حتی عاملی که در محیط Wumpus در جستجوی طلاست نیز نوعی سیستم خبره است، چرا که هم پایگاه دانش دارد و هم بر اساس قوانین منطقی بازی و واقعیت‌ها در هر وضعیت استنتاج انجام می‌دهد و تصمیم‌گیری می‌کند.

اما در عمل به نظر می‌رسد، به هر سیستمی که دارای دو بخش فوق باشد سیستم خبره نمی‌گویند. در واقع ES را KBS نیز می‌نامند اما هر KBS ای را ES نمی‌نامند. اول این‌که سیستم‌های خبره معمولا محدود به یک حوزه خاص هستند. مثل سیستم معروف MYCIN که یک سیستم پزشکی است. سیستم MYCIN یک سیستم تشخیص بیماری­ است که به عنوان ورودی علائم بیمار را دریافت می‌کند. ES ها معمولا سیستم‌هایی هستند که از آن‌ها برای پرس و جو و مراجعه استفاده می‌شود، بنابراین در طراحی این سیستم‌ها مراحلی به طراحی واسط دریافت سوال کاربر، و همچنین واسطی برای نمایش خروجی و گاها خلاصه‌ای از روند استنتاج اختصاص می‌یابد. در حالی که چنین مراحلی برای دیگر KBS ها (مثلا عامل محیط Wumpus) در نظر گرفته نمی‌شود. ES ها معمولا حجیم هستند در حالی که دیگر KBS ها لزوما چندان حجیم نیستند. همچنین در چرخه حیات ES ها مرحله پرهزینه‌ای به نام Knowledge Engineering وجود دارد که در آن افرادی با دانش بالا (و متعاقبا دست‌مزد بالا) موظف به جمع‌آوری، ثبت و نگه‌داری دانش برای ES ها هستند. چنین مرحله‌ای برای دیگر KBS ها وجود ندارد.

 

0 نظر:

ارسال یک نظر

جهت نمایش صحیح آدرس سایتتان، حتما قبل از آدرس //:http را درج کنید.