دوشنبه، فروردین ۰۶، ۱۳۸۶

حل مشکل نیم‌فاصله

اگر نمی‌دانید نیم‌فاصله چیست و چه نیازی در متون فارسی به آن‌ها داریم، به مطلبی که پاسپارتو در این‌باره نوشته مراجعه کنید. همچنین این‌جا توضیح مفصلی در این مورد داده شده (این لینک را نیز از پانوشت پست پاسپارتو کش رفتم). به طور خلاصه در مورد رفع مشکل نیم فاصله به نکات زیر توجه کنید:

 

۱.
هرگز از ترکیب
Ctrl+Dash برای ایجاد نیم‌فاصله استفاده نکنید. این ترکیب کاراکتر غیرمجازی را به عنوان نیم‌فاصله درج می‌کند. همچنین برخی مرورگرها در نمایش آن مشکل دارند (اشاره به مرورگر خاصی نمی‌کنم).

 

۲.
کاراکتری که نیم‌فاصله را به درستی اینجاد می‌کند
Zero-Width Non Jointer یا به اختصار ZWNJ نام دارد. این کاراکتر را می‌توانید در جدول Symbols پیدا کنید. خانه مربوط به آن خالی است و کلید میانبر آن Alt+0157 است. در محیط Word می‌توانید برای این Symbol کلید میانبری، خودتان تعریف کنید (مثلا Ctrl+Space). اما من موفق نشدم کاری کنم که این کلید میانبر با هر بار اجرای Word نیز load شود.

 

۳.
به نظر می‌رسد ترکیب
Ctrl+Shift+2 نیز همین کاراکتر را ایجاد کند. اما این ترکیب زیاد راه دست نیست.

 

۴.
گزینه دیگر استفاده از نرم‌افزاری به نام
TrayLayout است. این نرم‌افزار در حافظه می‌نشیند و کلیدهایی را که هنگام فعال بودن زبان فارسی فشرده می‌شوند را hook می‌کند (بدین معنی که کاراکترهای مورد انتظار را با کاراکترهای دیگر جایگزین می‌کند). با این برنامه می‌توانید با ترکیب Shift+Space نیم فاصله را ایجاد کنید. استفاده از این نرم‌افزار مزایای زیادی دارد. مثلا این‌که می‌توانید کارکرد دیگر کلیدها را نیز تغییر دهید. به عنوان نمونه می‌توان ارقام را با کاراکترهای فارسی معادل جایگزین کرد، در این حالت حتی اگر محیطی که صفحه را load می‌کند به طور پیش‌فرض ارقام را انگلیسی نمایش دهد، ارقام صفحه شما فارسی خواهد بود. تنها عیب این نرم‌افزار که به نظرم می‌رسد این است که مکان اولیه کلیدها با آنچه در Keyboard فارسی بدان عادت کردیم متفاوت است. مثل مکان کاما، پ، ژ و ... که این مشکل با صرف کمی وقت و تنظیم مجدد کلیدها برطرف می‌شود.

 

پ.ن.

مشکل نیم‌فاصله این وبلاگ برطرف شد. زین‌پس با هر مرورگری که دوست دارید آن را بخوانید. بی‌خیال جو رایج ...

 

4 نظر:

ناشناس :

راستش من هیچ وقت دوست نداشتم برنامه‌ای تنظیمات کامپیوترم را عوض کند، همین بود که از نرم‌افزاری که گفتی استفاده نکردم، اما خب شاید احتیاط من بی‌جا باشد. همانطور که گفتی آن برنامه امکانات خوبی دارد.

ناشناس :

ما كه از قبل از "زين پس" هم اين وبلاگ رو با هر مرورگري كه دوست داشتيم ميخونديم

ناشناس :

سلام سینا جان
:D خوشحال شدم که مشکل کسانی رو که در جو رایج قرار دارن برطرف کردی
به هر حال اونا هم جوونن و آرزوها دارن
اما خب من اگه مجبور بشم بین اینترنت‌اکسپلورر و مرورگر جو رایج یکی رو انتخاب کنم، می‌رم سراغ اپرا، بهتر از هر دو تا جواب می‌ده
راستی از TrayLayout
هم خیلی خوشمان آمد
همون چیزی بود که دنبالش بودیم
البته گندی که به کامپیوتر می زنه قابل گذشت نیست، ‌کسی نبوده به این دوستان بگه بر اساس کدوم استانداردی جای کاراکترا رو عوض کردین؟
بگذریم،‌ دکتر سی دی رو هم هر وقت خواستی، در خدمتیم، تو بگو، سه ثانیه‌ای رسیده دستت

سینا ایروانیان :

پاسپارتو جان، من هم حساسیت تو رو دارم. باز دست صاحبش درد نکنه که هم برنامه‌اش سبکه، هم فقط موقع فعال شدن کیبورد فارسی فعال می‌شه. یه خوبیه دیگه‌اش هم اینه که خارج از محیط Office هم کار می‌کنه ولی Macro و ... نه.

مهرداد بابا، زین پس همین روال رو continue.

فرشاد جان، مواظب باش دچار جو غیر رایج نشی. :D اپرا رو می‌گم. مشکلات این برنامه هم خیلی غیرقابل گذشت نیست. تعداد جابجایی‌ها خیلی کمه. سی‌دی رو هم چشم، باز شرمنده‌مون کردی.

ارسال یک نظر

جهت نمایش صحیح آدرس سایتتان، حتما قبل از آدرس //:http را درج کنید.