چهارشنبه، مهر ۱۰، ۱۳۸۷

برترین دانایی

ما همه روزی خواهیم مرد؛ چه آن را باور داشته باشیم، چه نه. فرزندان منطق و باورهای والدین را به سخره می‌گیرند و روزی همین اتفاق برای خودشان خواهد افتاد. منطق‌ها می‌میرند و جای خود را به منطق‌های جدید می‌دهند. چرا باید به خاطر یک منطق، یک جهان بینی، یک طرز فکر تاریخ مصرف‌دار، احترام و اعتماد به نفس کسی را از بین برد یا دل او را شکست. مثلا اگر الآن مد شده است به دین و خدا اعتقاد نداشته باشیم، لازم نیست غذای نذری کسی را پس بدهیم یا به جای تشکر از کاری که «از روی مهربانی» انجام داده، ساعت‌ها برایش موعظه کنیم یا سوال پیچش کنیم و عقایدش را زیر سوال ببریم. بحث دین و غذای نذری صرفا یک مثال است. در روابط روزانه بسیاری از مهربانی‌ها پس زده می‌شوند و دل‌هایی شکته می‌شوند که دلیلش چندتا «پ آن‌گاه کیو» است. آن چه از ما باقی می‌ماند منطق‌های ما نیست، خاطره‌ی مهربانی‌های ماست. روزی خواهیم مرد.

پ.ن.
۱. مخاطب اصلی این نوشته خودم هستم.
۲. عمل کردن به جمله‌ی زیر برایم بسیار سخت بود.

گفتاورد:

برترین دانایی، مهربانی است.
ضرب المثل عبری

5 نظر:

ناشناس :

دوست داشتم چيزي از خودم واسه اين نوشته ات مي نوشتم اما ديدم اين شعر سهراب سپهري همه چي تمومه:
زندگي صحنه يكتاي هنرمندي ماست
هر كسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته بجاست
خرم آن نفمه كه مردم بسپارند به ياد.
-----------------------------------
با زير سوال بردن عقايد ديگران و موعظه كردنهايي از اين دست تو جهاني كه به نظر مياد خيلي چيزا نسبيه حتي خوبي و بدي اگر نخوام بگم ممكن حماقت باشه لااقل جهل بحساب مياد.
سالهاست به اين فكر مي كنم امر به معروف و نهي از ننكر يعني چي؟ تو اين دنياي الان ما كي ميتونه فاعل اين جمله باشه؟
---------------------------------
همه اينها رو گفتم بذار اين رو هم بگم كه خودم بارها دچار اين جهل يا بهتر لااقل در مورد خودم بگم حماقت شدم!!!

ناشناس :

فکر کنم اگه تو چند خط اول از "باور" یا "عقیده" به جای "منطق" استفاده می کردید نتیجه یکم بهتر میشد.(حس بهتری رو تو من القا میکرد)
به هر حال...قابل درک و لذت بخش هست،ممنون.

سینا ایروانیان :

@زهیز:
خیلی ممنون زهیر جان باسه کامنت صادقانه‌ات. دنیا پر از ابهامه و پر از تناقض، و ادعای دانستن حقیقت ادعای بی‌نهایت بزرگی است. پس بهتره کسی رو به راه راست هدایت نکنیم که شاید چشم باز کنیم و ببینیم خود از اول در اشتباه بوده‌ایم و این راه، راه راست نبوده.

@بهنام:
ممنون دوست عزیز، به خاطر لطفت. خوب که فکر می‌کنم می‌بینم بهتر بود از همون باور یا عقیده استفاده می‌کردم. اون چیزی که منو ترقیب کرد از کلمه‌ی منطق استفاده کنم، اصرار این افراد در استدلال کردن و نادان نشان دادن طرف مقابلشان بود. ولی حق با شماست. بازم ممنون.

ناشناس :

Gr8

صراط مستقیم :

با سلام
انسان قبل از تبعیت مد باید از عقل خود تبعیت کند
http:// seratemostagim.blog spor.com

ارسال یک نظر

جهت نمایش صحیح آدرس سایتتان، حتما قبل از آدرس //:http را درج کنید.