پنجشنبه، اسفند ۲۹، ۱۳۸۷

YAXLib

YAXLib نام مخفف شده‌ی کتابخانه‌ای است که برای محیط .NET Framework طراحی شده است. این کتابخانه به برنامه نویس امکان ذخیره کردن اشیا در فایل XML و بارگذاری مجدد آن را می‌دهد. البته کلاس   XmlSerializer در .NET Framework این کار را به خوبی انجام می‌دهد؛ اما در برخی کاربردها ناکارآمدی‌هایی نیز دارد. YAXLib سعی کرده در موارد زیر از XmlSerializer برتر باشد:

  • YAXLib‌ به برنامه‌نویس اجازه می‌دهد تا ساختار فایل XML خروجی را به طور دلخواه طراحی کند.
  • علاوه بر کلاس‌های ظرف (container) متداول، YAXLib قادر به ذخیره کردن اشیایی از جنس Dictionary<,> و property هایی از جنس IEnumerable<> نیز می‌باشد.
  • در هنگام بارگذاری، برنامه‌نویس قادر است تا سیاست مدیریت خطاها را تعیین کند. مثلا می‌توان تعیین کرد که در غیاب داده‌ی مربوط به یک property این خطا نادیده گرفته شود، و یک مقدار پیش‌فرض به جای داده‌ی غایب در نظر گرفته شود. این ویژگی YAXLib را برای ذخیره و بارگذاری تنظیمات نرم‌افزارها (که احتمال ویرایش ناصحیح آن‌ها توسط کاربران وجود دارد) مناسب می‌سازد.

 

برای آشنایی بیشتر با کتابخانه‌ی فوق، آشنایی با نحوه‌ی استفاده از آن، و دریافت سورس و نمونه برنامه به آدرس زیر مراجعه کنید؛ و سوال‌ها و نظرات خود را در همان‌جا پست کنید:

Yet Another XML Serialization Library for the .NET Framework

جمعه، اسفند ۲۳، ۱۳۸۷

لذت خستگی

خطاب به خودم تا فراموش نکنم:
یکی از بزرگ‌ترین لذات زندگی، تجربه‌ی زمانی است که به شدت خسته‌ای، اما آن‌قدر از این خستگی احساس رضایت می‌کنی که نمی‌خواهی آن را با هیچ فراغتی عوض کنی.